HET GEZICHT ACHTER WEBEASY // RUUD LOTZ, ADVISEUR SERVICE
‘Ik werk graag samen met klanten aan oplossingen’
Met een dienstverband van maar liefst 14 jaar is Ruud Lotz (37) een vertrouwd gezicht bij Webeasy. Zijn carrière begon in 2011, toen hij op zoek was naar een baan én afstudeerstage voor zijn studie hbo-elektrotechniek. “Via via kwam ik in contact met directeur Paul Straver, die net als ik uit Schoonhoven komt”, vertelt hij. “We spraken af in een plaatselijke horecagelegenheid en korte tijd later kon ik al bij Webeasy aan de slag.” Voor zijn afstudeerstage ontwikkelde Ruud een concept voor plug-and-play regeltechniek. Tegelijkertijd werkte hij als sales engineer, waarbij hij verantwoordelijk was voor het opstellen van offertes. Na vijf jaar groeide hij door tot hoofd verkoop binnendienst en in 2017 maakte hij de overstap naar accountmanager voor Noordwest-Nederland. Ruud werkte ook een korte tijd als accountmanager service, maar zette in november 2024 een nieuwe stap in zijn carrière als adviseur service.
Een brug tussen projecten en service
“In mijn huidige functie fungeer ik als de schakel tussen de project- en serviceafdeling,” legt Ruud uit. “Zodra een project gereed is, beoordeel ik de overdracht naar de serviceafdeling en zorg ik ervoor dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt, met heldere documentatie en duidelijke afspraken. Hierdoor kunnen mijn collega’s van de serviceafdeling direct en efficiënt aan de slag. Daarnaast adviseer ik de project- en servicemanager over mogelijke kwaliteitsverbeteringen, zodat we de dienstverlening continu kunnen optimaliseren.”
Naast deze coördinerende rol informeert Ruud klanten over de commerciële diensten die de serviceafdeling kan bieden. Zo geeft hij advies en stelt hij onderhoudscontracten en meerjarige onderhoudsplannen op, inclusief eventuele vervangingscycli. Zo weten klanten precies waar ze aan toe zijn en kunnen ze rekenen op een betrouwbare en goed onderhouden installatie.
Focus op klantbeleving en klanttevredenheid
Wat spreekt Ruud het meest aan in zijn werk? “De focus op klantbeleving en klanttevredenheid,” zegt hij enthousiast. “Dankzij mijn jarenlange ervaring binnen Webeasy ken ik onze producten en organisatie door en door. Daardoor kan ik klanten breed adviseren en hen ondersteunen bij complexe vraagstukken. Binnen de serviceafdeling zien we elke uitdaging als een kans om tot de beste oplossing te komen, want problemen zijn er om opgelost te worden. Tegelijkertijd werken we proactief aan het voorkomen van storingen, zodat klanten altijd kunnen vertrouwen op een goed functionerende installatie. Die afwisseling tussen meedenken, oplossen en voorkomen maakt mijn werk elke dag weer uitdagend en interessant.”
Innovatie en samenwerking: de kracht van Webeasy
Bij Webeasy komen elektrotechniek en klimaattechniek perfect samen. “Dat maakt het werk hier extra interessant,” vertelt Ruud. “Bovendien hebben we zowel een eigen product- als projectorganisatie. Die combinatie stelt ons in staat om snel te schakelen en direct in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Je zou kunnen zeggen dat onze projectorganisatie de speeltuin is van onze productorganisatie. Innovaties en verbeteringen kunnen we direct in de praktijk toepassen en verfijnen binnen onze projecten. Zo blijven we continu verbeteren en vernieuwen.”
Ondanks dat Webeasy inmiddels zo’n zestig medewerkers telt, voelt het bedrijf nog steeds als een hechte familie. “De lijnen zijn kort, we werken goed samen en iedereen is bereid om een stap extra te zetten. Daarnaast is er een sterke cultuur van gelijkwaardigheid, iets wat ik erg waardeer. Niet voor niets ben ik altijd bij deze organisatie gebleven.”